Voor veel vrouwen is de tijd rondom de menstruatie een moeilijke tijd. Je stemming kan enorm wisselen, vaak is er sprake van rug- of buikpijn, je voelt je opgeblazen en vermoeid.

Helaas is ons dagelijkse leven er meestal niet op ingesteld om daar rekening mee te houden. Je studie, werk en gezin gaan gewoon door en de meesten van ons kunnen zich niet elke maand een week in een retraite-oord veroorloven.

10 Tips om van je menstruatie-tijd een goede tijd te maken:

  1. Volg het ritme van je lijf. Noteer je cyclus in je agenda zodat je rondom je menstruatie ruimte kunt creëren om te ontspannen en extra goed voor jezelf te zorgen. Vertel je familie en collega’s over het maandritme dat voor jou optimaal is.
  2. Verwen jezelf met een massage-olie die je zelf hebt samengesteld of neem een bad met je eigen badolie-mengsel.
  3. Zorg voor ontspanning en warmte rondom je onderbuik en onderrug met een Yuyu-kruik
  4. Drink kruidenthee met daarin bijvoorbeeld vrouwenmantel, kamille, marjolein, kruizemunt en duizendblad en gember.
  5. Zorg dat je voeding niet teveel zout bevat, vers is en ijzerrijk.
  6. Gebruik menstruatiecups in plaats van tampons. In de winkel informeren we je graag over de juiste maat.
  7. Draag edelstenen zoals Maansteen, Chrysocolla, Haematiet of Pyriet.  Deze werken regulerend op je hormoonhuishouding en hebben een versterkende werking.
  8. Wandel en doe yoga-oefeningen speciaal voor deze tijd van de maand
  9. Neem voldoende nachtrust en probeer stress te vermijden
  10. Lees boeken die speciaal voor jou geschreven zijn zoals Dochters van de Maan  om je nog meer te verdiepen in het mysterie van jouw vrouwenlijf.

Gerelateerde berichten