Tijdens gesprekken met onze klanten gaat het in deze tijd vaak over angst. Angst voor besmetting en ziekte, angst om een geliefde of je baan te verliezen, angst om toe te geven dat je bang bent, angst om te zeggen wat je werkelijk voelt en denkt.

Ook ik kom hierin mezelf tegen en moet mij verhouden tot mijn angsten.

Wat we denk ik nodig hebben in een tijd waarin angst zo op de voorgrond treedt, mensen rare sprongen laat maken en van elkaar verwijdert, is MOED. Ja, moed met hoofdletters omdat ik geloof dat moed, aangestuurd door onze innerlijke waarden, ons kan redden uit de duisternis die angst rondom ons creëert.

Angst gaat niet weg, wordt niet minder als je hem negeert. Onderhuids zal hij je belemmeren om voluit te leven en hij zal je op momenten dat je er niet op bedacht bent overvallen en verhinderen om te handelen volgens jouw waarden, dat waar jij voor staat en belangrijk vindt.

De enige weg om met angst om te gaan is hem onder ogen zien en accepteren. Dat is de eerste stap waarin jouw moed zich laat zien.
Je vindt het belangrijk om op een bepaalde manier te leven en je te verhouden tot anderen en jezelf en als angst je daarbij belemmert kijk je die angst recht in de ogen en zegt ‘hallo Angst, wie ben jij en wat kom je doen?’ En dan, als je weet met wie je te maken hebt bedank je hem ervoor dat hij je wilde beschermen tegen gevaar. Dat is namelijk wat angst voor jou wil doen.
Als de angst een heel goede reden had om je tegen te houden, zoals op het moment dat je bij rood een kruispunt over wilde steken of toen je tijdens een hevige storm door het bos liep, erken je de angst, bedankt hem voor de waarschuwing en volgt zijn wijze raad op.
Als de angst echter je leider wordt en in steeds meer situaties die eigenlijk helemaal niet levensbedreigend zijn, gevaar ziet voor jou en je belemmert bij het leven volgens jouw waarden en normen, dan is het moment gekomen om tegen die angst te zeggen ‘Bedankt voor je waarschuwing, ik zie wat jij denkt dat mij bedreigt, maar ik kies ervoor om toch mijn leven te leiden zoals ik dat waardevol vindt. Mijn knieën knikken, ik bibber, maar ik kies voor MOED in plaats van ANGST en zie het leven en mijn sterfelijkheid onder ogen.’

Als ik voel dat mijn moed wat hulp kan gebruiken, als ik de kracht nodig heb die moed van mij vergt dan werkt het voor mij vaak goed om tastbaar iets bij me te dragen dat me sterkt en verbindt met mijn moed en kracht. Ik draag dan een Tijgeroog bij me en raak hem aan op het moment dat de angst weer de leiding wil nemen. Mij helpt het als ik dan de steen voel en zeg of denk “Ik weet dat ik het eng vind, maar ik doe het toch”.

Wat me hierbij ook helpt is de werking van sommige essentiële oliën. Ik heb een Moed-mengsel gemaakt van 1 druppel Cederhout, 2 druppels geranium en 3 druppels sinaasappel. Die combinatie verdamp ik in mijn aromalamp of diffuser, voeg het toe aan mijn badolie en meng hem met mijn body-olie. De cederolie helpt me te aarden en mijn kracht te voelen, de geraniumolie werkt rustgevend en helpt me mijn evenwicht te vinden. De sinaasappelolie verbetert mijn stemming en maakt dat ik mijn moeilijkheden beter kan hanteren. Als je deze combinatie ook wilt gebruiken vindt je hier de set met korting.

Een schrijfster die zich al jaren bezighoudt met het onderwerp moed en kwetsbaarheid is Brené Brown. Een aanrader is haar boek Sterker dan ooit, de wijsheid van vallen en opstaan.

Een tip voor als je angsten veroorzaakt zijn door een trauma en je er daardoor heel moeilijk mee om kunt gaan: Nadat ik zelf van mijn paard gevallen was en daar onevenredig bang door werd heb ik hulp gezocht bij een EMDR therapeut. Voor mij was dat, in combinatie met hetgeen ik hierboven beschreven heb een fantastische hulp.

Vero Ploum

 

Gerelateerde berichten